کد مطلب:153857 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:103

امام حسین مورد تعقیب مامورین یزید قرار می گیرد
امام علیه السلام وقتی از مكه خارج شد امیرالحاج عمرو بن سعید بن عاص اندیشید كه با خروج حسین از مكه اجرای دستور یزید در رابطه با ترور حسین علیه السلام خنثی می گردد و زمینه منتفی می شود از این رو برادرش یحیی بن سعید را با سپاهیانی به تعقیب امام فرستاد كه حضرت را به مكه بازگرداند و چون دو گروه بیكدیگر تلاقی نمودند مأمورین یحیی سعی در بازگرداندن امام و یاران آن حضرت داشتند و امام و یاران او از بازگشتن به مكه امتناع نمودند و برخورد شدیدی بین دو گروه با تازیانه صورت گرفت لیكن هیچیك دست به شمشیر و سلاح نبردند، و به امام علیه السلام گفتند: از خدا بترس و خروج مكن و بین امت اختلاف و تفرقه مینداز.

امام علیه السلام فرمود: لی عملی و لكم عملكم، انتم بریئون مما اعمل و أنا برئ مما تعملون یعنی عمل و كار مرا از من مؤاخذه می كنند و كار شما را از شما، شما از كار من بیزارید و من هم از عمل شما بیزارم.

و چون درگیری با حسین (ع) با وجود حجاج و زوار زیاد خانه خدا آسان نبود، لذا فرستادگان بیش از این سختگیری نكردند و مراجعت نمودند [1] .


[1] اعيان الشيعه ج 1/ص 594 - بحار ج 44/ ص 365 - كامل ج 4/ ص 39- ارشاد ص 219 - حياة الحسين ج 3 /ص 54 - طبري ج 7/ ص 277 - عقد الفريد ج 4/ ص 377.